Eudes de Châteauroux, « dossier franciscain », sermo
13 (Schneyer : 840)">
<< | >> |
| Plan : synthétique classique pas de plan V. interventions éditoriales (en rouge) |
Liste des noms de lieux :
Thema
I° Paralipom. II° :
Hii sunt
Cinei
qui uenerunt de calore patris domus
Rechaph
.
Introductio
In hoc uerbo Spiritus sanctus duo nobis
insinuat, primo quales esse debetis fratres, cum dicit : Hii
sunt
Cinei
; secundo qualis et
quantus fuerit ille a quo descendistis et ortum habuistis ; et a quo, uelut a fonte, hec religio emanauit, ostenditur cum dicit :
Qui uenerunt de calore domus
Rechap
. Ad litteram
loquitur de quibusdam religiosis Ueteris Testamenti, qui fuerunt expressissima forma
Fratrum minorum. Et isti Ciney et etiam Rechabite
III :
Cinei Ueteris Testamenti fuerunt expressissima
forma Fratrum minorum
III.A :
Fratres minores et Fratres predicatores debent
esse "cognationes scribarium", id est latorum moralium
Sic Fratres debetis esse cognationes scribarium, id est, parentela uel genus
scribarum, id est, latorum moralium, id est docentium bene uiuere. Legimus in Exo.,
XXXV° :
Ambos erudiuit
sapientia ut faciant opera abietharii, polimitarii, de iacincto et purpura, III.B :
"Habitantium in Iabes", id est
dolor
Sequitur : habitantium in
Iabes
, que interpretatur dolor uel dolens, siccans uel
exsiccata. Possunt enim dicere cum Psalmista :
Defecit in dolore uita mea, id est,
finita est, et anni mei in gemitibus. Possunt dicere
cum Ecclesiast., II° :
Risum
reputaui errorem et gaudio dixi : Quid frustra deceperis ? Et hoc
faciunt ut hoc dolore ab omni humore noxio exsiccentur, id est, delectatione parua
que est causa corruptionis, Ezech. XXVI° :
Siccatio sagenarum eris nec edificaberis ultra. Hoc
dixit Dominus ad
Tyrum, quod interpretatur angustia uel tribulatio.
III.C :
"Cantantes", ut in tribulatione et paupertate
sua gaudeant
Sequitur cantantes, ut in tribulatione et paupertate sua gaudeant et gratias Deo
reddant, secundum illud Ysa. XXX° :
Canticum erit uobis sicut III.D :
"Resonantes" ad quelibet scilicet tactum
prosperitatis uel aduersitatis
Sequitur resonantes,
ad quemlibet scilicet tactum prosperitatis uel aduersitatis, per gratiarum actionem
et per uicis desiderium rependende, ut possit dicere cum sponsa Cantic., V° :
Uenter meus intremuit ad
tactum eius. Surrexi ut aperirem dilecto meo, manus
mee distillauerunt mirram, digiti mei pleni sunt mirra probatissima
; Ysa. XVI° :
Uenter meus
ad
Moab
quasi cithara sonabit
, que ad leuissimum tactum
reddit sonum. III.E :
"In tabernaculis commorantes", sicut
tabernaculum, Fratres minores non habent terrenum fundamentum
Sequitur : in tabernaculis commorantes. Tabernaculum fundamentum non habet, sed tantum passillis terre
infixis firmatur, ut non corruat. Sic uos Fratres terrenum non habetis fundamentum ;
sed tamen quia homines estis, de terrenis suscipitis sustentationem. E contrario de nobis Secularibus dicitur, Ie. XII°
:
Plantasti eos, per diuitias et possessiones scilicet ;
radicem miserunt
sicut arbores, qui terram
occupant radicibus ex omni parte et penetrant interiora terre. Uos uero non sic
plantati estis, et ideo de facili a terra separari potestis, sicut ille qui dicebat,
Ysa. XXXVIII° :
Generatio mea
ablata est et conuoluta est a me quasi tabernacula pastorum
, que de
facili amouentur et de loco ad locum transferuntur. I.A :
Relinquunt mundo et paupertatem elegunt sibi
I :
De Fratrum minorum dicit : "Hii sunt
Cinei"
De uobis dicit : Hii sunt
Ciney
etc. De Cineis legitur, I° Reg. XV° :
Dixitque
Sa-[269ra]-ul
Cineo
: Abite, recedite atque discedite ab
Amalech
, ne forte inuoluam te cum eo.
Amalech interpretatur «
gens bruta ».
Hii sunt de quibus dicitur :
Comparatus est iumentis
insipientibus. Contra hos Dominus eleuat I.B :
Non enim potestis dicere religionem uestram nouam
esse
Legimus, Ierem. XXXV°, Ieremiam dixisse
Cyneys :
Bibite uinum. Qui responderunt :
Non bibemus [269rb] uinum, quia
Ionadap
filius
Rechap
pater noster precepit nobis dicens : Uinum non bibetis uos et
filii uestri usque in sempiternum, et domum non edificabitis, et sementem
non seretis, et uineas non plantabitis neque habebitis. Uere nichil
recens sub sole,
nichil sub
sole nouum, nec ualet quisquam dicere : Ecce hoc recens est ; iam enim
precessit in seculis que fuerunt ante nos
, Ecclesiast. I°. Non
enim potestis dicere religionem uestram nouam esse. Iam enim
precessit in Cyneis siue Rechabitis, quod idem est, et in maiori perfectione, ut
cum gratia uestra loquar. Et si enim possessiones non habeatis, domos tamen uobis
edificatis uel edificari permittitis ; et utinam non palacia, et utinam non nimis
sumptuosas, contra testamentum et prohibicionem patris uesti beati Francisci ! Uinum bibetis, et forte uinosum ! I.C :
Uani populi et falso prophetantes, uidentes
perfectionem uestram, dicunt quod tamen a perfectione ista
cadetis
De Cyneis
legitur, Numeris XXIII° :
Uidit quoque
II :
"Qui uenerunt de calore patris domus Rechap", id
est de calore beati Francisci
(Francisci stigmata)
Sequitur [269va] : Qui uenerunt de calore patris domus
Rechap
, id est a feruore
familie Rechap. Iste Rechap
beatus Franciscus, de cuius calore uos
descendistis. Deuotio enim beati Francisci fuit quasi fornax, caritate succensa,
in qua decocti estis. Et nota quod non dicit de sapientia uel de scientia. Non enim
scientia uel litteratura beati Francisci talem
formam uiuendi adinuenit, sed feruor et deuotio caritatis. Non enim homines ad hoc possent deduci, nisi solo ardore
caritatis, radiis enim, id est exemplis sanctitatis beati
Francisci, corda congelata et terrenis conglutinata liquefacta sunt
et emollita. Unde recte
Rechap
dicitur, quod interpretatur
« mollis » uel « tenellus ». Ipse enim mollis fuit ab effectu, quia
corda hominum, licet durissima, emolliuit exemplo suo et doctrina. Mollis enim fuit
et tenellus, qui impressionem crucis Christi ita suscepit ut posset uere dicere cum
Apostolo, ad Gal. ultimo :
Stigmata Domini nostri
Ihesu Christi
in corpore meo porto. Unde ad ostendendum qualiter
interius in corde ipsius crux Christi impressa erat, uoluit Dominus ut in carne eius
hec impressio appareret. Uidetur enim quod ei Dominus specialiter dixerit illud
Cant. ultimo :
Pone me ut
signaculum super cor tuum, pone me ut signaculum
super brachium tuum. Et quia mundus uitam istam quam iste sectare
cupiebat stulticiam reputabat, ideo uoluit Dominus ut in eo crucis uestigia
apparerent, cuius uerbum stulticia reputatur, iuxta uerbum Apostoli, Ia ad Cor. I°
:
Uerbum enim crucis
pereuntibus quidem stulticia est. [269vb]
Sed ad ostendendum quod
hiis
qui salui fiunt uitus Dei est
, operatus est Dominus meritis eius et
intercessione tot et tanta miracula, et ut uos, qui eius stulticiam imitati estis,
non desolemini, sed potius in Domino confortemini, pro certo habentes quod si
uestigia eius secuti fueritis, ad eamdem beatitudinem peruenietis, ad quam assumptus
est beatus Franciscus, ad quam