Eudes de Châteauroux, « dossier franciscain », sermo
3 (Schneyer : 718)">
<< | >> |
| Plan : synthétique classique pas de plan V. interventions éditoriales (en rouge) |
Liste des figurae :
Thema
Matheo XI° :
Introductio
(Franciscus nouus apostolus)
Hiis uerbis inuitauit Dominus apostolos ut
uenirent ad ipsum, sic et beatum Franciscum. Primo dirigit
intentionem eorum qui ueniunt ad ipsum ut sit pura cum dicit : Uenite ad
me. Secundo extendit duas causas que debent compellere hominem ut ueniat ad Deum, et
quod apud ipsum non est acceptio personarum, ibi : omnes qui laboratis et
onerati estis. Sed quia laborantibus duobus I :
Dicens apostolis "Uenite ad me", ostendit Dominum quod ad
ispum veniendum est propter ipsum solum, cum simplicem intentionem
Dicit itaque : Uenite ad me et cetera. Per hoc II :
Causa que debent compellere omnes hominum ut veniant ad
Deum
II.A :
Paratus est omnes recipere quia apud ipsum non est
acceptio personarum
Et subiungit : omnes qui laboratis ; dicendo : omnes, nullum excipit, quia
apud ipsum non est acceptio personarum, sed in omni gente qui timet Deum,
hic acceptus est illi
, nullum II.B :
Labor et onus peccatorum debent compellere eos uenire ad
Deum
Sequitur : qui laboratis et
onerati estis. In hoc duo innuntur que debent nos compellere uenire ad eum, labor
scilicet et onus. FIGURApeccatores = laborantes Peccatores laborant continue, unde in persona eorum dicitur, Sap. V° : Lassati sumus in uia iniquitatis et perditionis, ambulauimus uias difficiles ; et in Ysaia LVII° : Cor impii quasi mare feruens, quod quiescere non potest , et in Apocalipsi XIIII° : Non habebant requiem die ac nocte, qui adorabant bestiam , laborant enim febricitantes in accessu febris. FIGURA
amor male = ignis Estuant enim amore male inflammante, FIGURA
cupiditas = sitissiciunt cupiditate, in se ipsis turbantur,
peccatores = errantes in inuio Laborant etiam peccatores ut errantes in inuio. Errauerunt in inuio, et [79vb] non in uia , FIGURA
peccatores = querentes que inuenire non possuntut querentes quod inuenire non possunt, ut Ioseph querens fratres suos, Gen. XXXVII°, FIGURA
peccatores = currens in incertumut currens in incertum, ut FIGURA
peccatores = pugnans amittens ictum suumpugnans amittens ictum suum, Ia ad Cor. IX° : Ego igitur sic curro, non quasi in incertum, sic pugno non quasi
peccatores = existens in agoniasicut existens in agonia, id est in separatione anime a corpore.
III :
Deus egit curam eorum
Laborantes
autem indigent duobus aut refectione ut fortiores sint ad laborandum, aut ut eis requies
indulgeatur. III.A :
Reficit eis interius consolationibus
De primo dicit : et ego reficiam uos. FIGURAconsolationes, beneficiis, dona Dei, aduersis et flagellis = panes Reficit enim
III.B :
Indulgebit eis requiem, docens eos mittes et humiles
esse
Unde subiungit : discite a me quia mittis sum et
humilis corde, et inuenietis requiem animabus IV :
Portat cum homines onus peccatorum eorum
Sequitur : et onerati estis. Oneratis enim subuenitur supportando cum ipsis.
FIGURApeccata = onera Sic Deus portat nobiscum onera nostra. Peccata nostra ipse tulit, super lignum uere langores nostros ipse portauit. FIGURA
Deus et homini = bos fortis et bos debilis In iugo duo ligantur, et fortior bos plus trahit et plus honeratur quam debilis. FIGURA
Deus = mater FIGURA
homini = puer Et Dominus nobiscum onera nostra portauit, sed totum onus uel quasi totum onus sibi assumpsit, quia fortior nobis erat, nec sufficiebamus ad portandum onera nostra, sicut mater portat aliquid cum filio suo, et puer nichil portat, licet aliquid portare uideatur, quia mater totus onus inclinat super se. Unde signanter dixit hic : Iugum enim meum, non dicit : « uestrum », et totum onus sibi assumit. Econtrario facit diabolus : totum onus inclinat super nos et declinat a se. Et
penitentia = onus leue FIGURA
solicitudo = onus leue Sequitur : et onus meum leue, quia onus quod portatur propter Dominum, ut onus penitentie, uel onus solicitudinis proximi, leue est, quia portantem ad alta trahit et ad alta tendere facit. Sic ignis dicitur leuis, onera autem peccati et onera mundi grauia sunt, et sicut onus graue grauantur super hominem. FIGURA
peccata = lapis molaris Hec est mola asinaria suspensa ad collum hominis ut demergatur in profundum, et lapis molaris
V :
Apostoli et beatus Franciscus sic uenerunt ad
Dominum
(Franciscus nouus apostolus)
Apostoli et beatus Franciscus, considerantes labores quos in peccatis suis et pro mundo
habuerant, uenerunt ad Dominum qui eos habundantissime refecit ; FIGURAacquirendi sibi victum = oneraonera sollicitudinis acquirendi sibi uictum abiecerunt, FIGURA
familia = onerauxores et filios, fratres et sorores qui sunt onera inportabilia, et sub quibus homines opprimuntur et suffocantur, a se abiecerunt et didicerunt a Domino mittes esse et humiles corde. Et ideo inuenerunt requiem animabus